صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / سخت افزار آیفون 15

سخت افزار آیفون 15

سخت افزار آیفون 15

سخت افزار آیفون 15 کاربران انتظار داشتند تا اپل برای ایفون‌های 15 و 15 پرو تراشه A17 Bionic را معرفی کند ولی اپل تراشه جدید A17 Pro را با معماری 3 نانومتری برای این دو گوشی معرفی کرد که قدرت بسیار عالی دارد و قطعا قوی‌ترین چیست موجود در گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. دو هسته توانمند این پردازنده 10 درصد قوی‌تر از قبل شده‌اند و موتور عصبی حالا در مقایسه با قبل تا 2 برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

سخت افزار آیفون 15

پردازنده گرافیکی A17 Pro نیز در مقایسه با A16 حدود 20 درصد قوی‌تر شده و قابلیت‌هایی مانند Ray Tracing باعث شده تا اپل ایفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس را بهترین گوشی‌های گیمینگ جهان بداند. جالب است بدانید بازی‌هایی مانند assassin’s creed mirage دقیقا مانند نسخه کنسول‌های بازی برای این دو گوشی عرضه خواهد شد و شما مثلا می‌توانید بازی resident evil 4 remake را نیز دقیقا مانند نسخه اصلی به روی این دو گوشی تجربه کنید.

تراشه جدید به ایفون‌های پرو سری 15 امکان می‌دهد تا در حالت 4K 60fps و ProRes RAW فیلم‌برداری کند. جالب است بدانید که این دو گوشی از پروفایل رنگی ACES نیز پشتیبانی می‌کنند.

ایفون 15 و ایفون 15 پلاس هم طبق انتظار از تراشه A16 Bionic استفاده می‌کنند، همان تراشه‌ای که قبل‌تر به روی ایفون 14 پرو و 14 پرو مکس دیده بودیم و می‌دانیم که تا چه حد توانا است. ایفون 15، ایفون 15 پلاس و ایفون 15 پرو هر سه در نسخه پایه‌ای 128 گیگابایت حافظه خواهند داشت ولی گوشی ایفون 15 پرو مکس در نسخه ابتدایی از 256 گیگابایت حافظه استفاده می‌کند.

سخت افزار آیفون 15

باتری
جالب است که اپل خیلی به بخش باتری ایفون‌های جدید نپرداخت و فقط اشاره کرد که این گوشی‌ها شارژدهی یک روزه خواهند داشت. این موضوع کمی عجیب است؛ چرا که معمولا اپل می‌گوید که گوشی جدید در مقایسه با قبل مثلا 2 ساعت بیشتر دوام می‌آورد. باید ببینم که شارژدهی ایفون‌های سری 15 در دنیای واقعی چگونه خواهد بود.

طبق انتظار هر چهار ایفون با پورت Type-C روانه بازار شدند و بالاخره پرونده لایتنینگ بسته شد و اپل عنوان کرد که ایرپاد پرو نسل دوم هم حتی در نسخه Type-C به فروش خواهد رسید و شما می‌توانید این محصول را با ایفون‌های جدید شارژ کنید. انتقال دیتا با ایفون‌های سری 15 بسیار آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود و نسخه‌های پرو می‌توانند دیتا را با نهایت سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهند.

دوربین
ایفون 15 و ایفون 15 پلاس از سنسور جدید 48 مگاپیکسلی سونی استفاده می‌کنند. این سنسور پشت لنزی با گشودگی دیافراگم F/1.6 قرار گرفته و می‌تواند تصاویر بسیار بهتری به ثبت برساند. البته این سنسور از مدل‌های پرو کوچک‌تر است و حتی از ایفون 14 پرو هم اندازه کوچک‌تری دارد. به لطف رزولوشن بالاتر اپل قابلیت 2X را نیز برای این دو مدل پایه‌ای در نظر گرفته و ادعا دارد که شما بدون افت کیفیت می‌توانید زوم دو برابری داشته باشید که اتفاق بسیار خوبی به حساب می‌آید و جای خالی دوربین تله فوتو را کم رنگ‌تر می‌کند. دوربین فوق عریض اما همچنان سنسور 12 مگاپیکسلی دارد و پشت سنسوری با دیافراگم F/2.2 قرار می‌گیرد. عکس‌های دوربین اصلی ایفون 15 و ایفون 15 پلاس به صورت پیش فرض به صورت 24 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

دوربین آیفون ۱۵

سخت افزار آیفون 15

به گفته اپل این سیستم دوربین به شما امکان می‌دهد تا پرتره‌هایی نسل جدید و بسیار بهتر به ثبت برسانید. در این دو گوشی دیگر نیاز نیست تا شما برای ثبت پرتره به روی حالت پرتره بروید، بلکه خود گوشی به صورت هوشمند وجود افراد یا حیوانات درون فریم را تشخیص داده و تصویر به گونه‌ای به ثبت می‌رسد که بعدا بتوانید آن را به راحتی به پرتره تبدیل کنید. جالب است بدانید که حتی می‌توانید پس از ثبت عکس فوکوس را نیز بین سوژه‌ها تغییر دهید و از یک فرد به فردی دیگر منتقل کنید. عملکرد پرتره‌های در شب هم بهبود داشته و حالا می‌توانید تصاویری با جزئیات بیشتر و رنگ‌های زنده‌تر به ثبت برسانید.

دوربین اصلی ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس سنسوری 48 مگاپیکسلی دارد. این سنسور اندازه پیکسل 1.22 میکرونی دارد و در پس لنزی 24 میلی‌متری با دیافراگم F/1.78 قرار گرفته و نسل دوم لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت نیز به روی این دوربین دیده می‌شود. شما با این دو گوشی می‌توانید تصاویری 48 مگاپیکسلی HEIF و 48 مگاپیکسلی RAW به ثبت برسانید. دوربین جدید به شما اجازه می‌دهد که در حال زوم دیجیتال بین فاصله کانونی 28 و 35 میلی‌متری انتخاب کنید.

ایفون 15 پرو مکس دارای اولین دوربین پریسکوپ تله فوتو به روی ایفون‌ها است. به لطف فناوری جدیدی که در ادامه توضیح می‌دهیم اپل موفق شده زوم اپتیکال را از 3 برابر به 5 برابر افزایش دهد. طراحی این دوربین منحصر به فرد بوده و اپل نام tetraprism را برای آن در نظر گرفته است. طبق این فناوری نور 4 بار درون خود دوربین قبل از رسیدن به سنسور بازتاب می‌شود تا نور مسیر طولانی‌تری را طی کند ولی در عین حال نیازی به فاصله فیزیکی نباشد. این سنسوری 12 مگاپیکسلی پشت لنزی 120 میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 دیده می‌شود.

قابلیت tetraprism ایفون 15 پرو مکس

ایفون 15 پرو دارای دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی است. این سنسور با اندازه پیکسل 1.0 میکرونی در پشت لنزی 77 میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 قرار گرفته و می‌تواند تا 3 برابر مانند قبل به روی سوژه‌ها زوم کند. این یعنی اگر زوم بیشتری می‌خواهید باید به سراغ مدل پرو مکس بروید و اپل این قابلیت را برای پرچمدار گران‌قیمت خود نگه داشته است. دوربین فوق عریض هر دو گوشی هم سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.4 میکرونی دارد و پشت لنزی 13 میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 دیده می‌شود.

قیمت
خوشبختانه اپل قیمت ایفون 15 و ایفون 15 پلاس را با وجود بهبود در زمینه دوربین اصلی و اضافه شدن قابلیتی مانند داینامیک آیلند افزایش نداده است و شما برای خرید این دو گوشی در نسخه پایه‌ای باید به ترتیب 799 و 899 دلار هزینه پرداخت کنید. قیمت ایفون 15 پرو نیز ثابت است و شما برای خرید این گوشی باید 999 دلار پرداخت کنید.

قیمت آیفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پلاس

داستان برای مدل ایفون 15 پرو مکس کمی متفاوت می‌شود و قیمت پایه‌ای آن 1199 دلار اعلام شده است، در صورتی که ایفون 14 پرو مکس با قیمت پایه‌ای 1099 دلار به فروش می‌رسید. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که ایفون 15 پرو مکس در نسخه پایه‌ای 256 گیگابایت حافظه دارد و در این در حالیست که ایفون 14 پرو مکس سال قبل در نسخه پایه‌ای 128 گیگابایت حافظه داشت.

این یعنی عملا قیمت ایفون 15 پرو مکس نیز افزایش پیدا نکرده است و از آنجایی که اکثر کاربران به صورت پیش فرض نسخه 256 گیگابایتی را انتخاب می‌کردند، قیمت مانند قبل مانده است.

جمع بندی
ایفون‌های جدید اپل با بهبودهای مختلفی از راه رسیدند و طرفداران این برند منتظر هستند تا هر چه سریع‌تر این گوشی‌های جذاب را خریداری کنند. برای کاربران ایرانی کمی داستان متفاوت است و طبق اطلاعات موجود ایفون‌های سری 15 نیز مانند نسل قبلی مجوز رجستری را دریافت نخواهند کرد و به این ترتیب ایفون‌های سری 13 همچنان آخرین پرچمداران سازنده آمریکایی در ایران به حساب می‌آیند. شرکت اپل ایفون 13 را همچنان تا یک سال دیگر به صورت رسمی تولید می‌کند ولی مدل‌های ایفون 13 پرو و 13 پرو مکس دیگر تولید نمی‌شوند و همین باعث خواهد شد تا کم کم داستان اپل در ایران به پایان برسد. باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

آخرین اخبار از آی تی طرح

مطالب مرتبط