صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / کارت گرافیک چیست

کارت گرافیک چیست

کارت گرافیک چیست

کارت گرافیک چیست گرافیکی که در مادربرد تعبیه شده است به عنوان کارت گرافیک یکپارچه شناخته می‌شود، به‌طور کلی در اکثر لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود و به‌راحتی نمی‌توان آن را ارتقا داد. خصوصیات آنها در ادامه آورده شده است:

کارت گرافیک چیست

یک کارت گرافیک خارجی و سخت‌افزاری است و به‌عنوان یک جزء اضافی روی مادربرد افزوده می‌شود. افراد عادی که با کامپیوترها کار می‌کنند نیاز به کارت گرافیک خارجی ندارند زیرا کارهای آنها ساده و روتین مثل ایجاد فایل و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف است اما برای کاربرانی که بازی‌هایی با وضوح بالا و یا ویرایش ویدیو انجام می‌دهند نیاز است که از کارت‌های گرافیک خارجی استفاده کنند. از سازندگان اصلی کارت گرافیک مجزا می‌توان به NVIDIA و AMD اشاره کرد.

انواع کارت گرافیک
کارت گرافیک یکپارچه «Integrated»
گرافیکی که در مادربرد تعبیه شده است به عنوان کارت گرافیک یکپارچه شناخته می‌شود، به‌طور کلی در اکثر لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود و به‌راحتی نمی‌توان آن را ارتقا داد. خصوصیات آنها در ادامه آورده شده است:

عموماً اندازه کوچک‌تری دارند.برق کم‌تری مصرف می‌کنند.گرمای کم‌تری تولید می‌کنند.نیاز به صرف هزینه جدا ندارند و پیش‌فرض روی اکثر کامپیوترها نصب هستند.قابلیت ارتقا ندارند.مناسب بازی نیستند.
کارت گرافیک مستقل یا مجزا (Discrete)
یک کارت گرافیک خارجی و سخت‌افزاری است و به‌عنوان یک جزء اضافی روی مادربرد افزوده می‌شود. افراد عادی که با کامپیوترها کار می‌کنند نیاز به کارت گرافیک خارجی ندارند زیرا کارهای آنها ساده و روتین مثل ایجاد فایل و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف است اما برای کاربرانی که بازی‌هایی با وضوح بالا و یا ویرایش ویدیو انجام می‌دهند نیاز است که از کارت‌های گرافیک خارجی استفاده کنند. از سازندگان اصلی کارت گرافیک مجزا می‌توان به NVIDIA و AMD اشاره کرد.

حتما بخوانید :
جی پی یو (GPU) چیست؟ بررسی انواع، وظایف و کاربردها
نصب کارت گرافیک روی فضای ابری
برای شرکت‌هایی که به قدرت محاسباتی سنگین نیاز دارند یا با یادگیری ماشین یا فضاهای سه‌بعدی کار می‌کنند، نصب پردازنده‌های گرافیکی در فضای ابری ممکن است گزینه خوبی باشد. نمونه‌ای از آن، پردازنده‌های گرافیکی ابری گوگل هستند که پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا را در Google Cloud ارائه می‌دهند.

مزایای استفاده از کارت‌های گرافیکی در فضای ابری عبارتند از:

استفاده از منابع فضای ابری: در این صورت منابع کامپیوتر خودمان برای کار با کارت گرافیک درگیر نمی‌شود.صرفه جویی در زمان: منابع فضاهای ابری بسیار قوی‌تر از کامپیوترهای شخصی هستند و می‌توانند سرعت بالاتری برای کاربران به ارمغان بیاورند.صرفه جویی در هزینه: اگر کارت گرافیک یکپارچه سیستم شما جوابگو نبود نیاز نیست هزینه اضافی برای خرید کارت گرافیک مجزا بپردازید.افزایش مقیاس‌پذیری: قدرتمندی منابع ابری به‌حدی است که هر کاربری با هر تعداد درخواستی را به‌راحتی جوابگو باشد.انعطاف‌پذیری: شرکت‌های ابری GPUهای مختلفی را ارائه می‌دهند که بسته به نیازتان می‌توانید انتخاب کنید.
کارت گرافیک ابری NVIDIA
GPU چیست و چه تفاوتی با کارت گرافیک دارد؟
GPU مخفف Graphics Processing Unit و مغز کارت گرافیک است، هر چند بسیاری خود کارت گرافیک را با نام GPU می‌شناسند. پردازنده گرافیکی (GPU) در کارت گرافیک وظیفه این را بر عهده دارد که دیتاهای لازم را از CPU دریافت کند و مثل یک مترجم به تصویر تبدیل کند، بدیهی است که هر چه به پردازش تصاویر بیشتر و پیچیده‌تری نیاز داشته باشیم نیاز به GPU پیشرفته‌تری داریم.

ویژگی های کارت گرافیک
ویژگی های کارت گرافیک عبارتند از:

دارای حافظه است: کارت گرافیک حافظه خود را حمل می‌کند، محدوده حافظه می‌تواند از 128 مگابایت تا 2 گیگابایت باشد.پشتیبانی از چند صفحه نمایش: اکثر کارت‌های گرافیک جدید قابلیت اتصال دو نمایشگر به یک کارت را دارند، این ویژگی برای ویرایشگران ویدیو و گیمرها بسیار مهم است که می‌توانند دو دسکتاپ مجزا را ببینند یا دو مانیتور را به یک دسکتاپ تبدیل کنند.بازی و ویرایش ویدیو: کارت گرافیک مستقل نه‌تنها برای یک گیمر مناسب است بلکه کسانی که از نرم‌افزارهای پیشرفته ویرایش ویدیو استفاده می‌کنند نیز می‌توانند از کارت‌های مستقل استفاده کنند تا زمان رندر کردن تصاویر را کاهش دهند.قابلیت اتصال: کارت گرافیک با استفاده از پورت‌های مختلف به مانیتور متصل می‌شود که پورت باید هم روی مانیتور و هم روی کارت گرافیک وجود داشته باشد.
این تصویر گویای تاثیر کارت گرافیک بر بازی های کامپیوتری است
انواع پورت در کارت گرافیک
انواع پورت در کارت گرافیک عبارتند از:

VGA (Video Graphics Array): این پورت اولین کانکتور ویدئو است و بدهی است نسبت به سایر پورت‌ها کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند، با این حال بسیار قابل استفاده است، دارای اتصال آنالوگ 15 پین است و به عنوان D-Sub هم شناخته می‌شود.HDMI (High-Definition Multimedia Interface): یکی از محبوب‌ترین و البته شناخته‌شده‌ترین اتصالات است، سرعت خوبی دارد و هم سیگنال‌های صوتی و هم تصویری را انتقال می‌دهد.DVI (Digital Visual Interface): این پورت نیز شامل دو نوع است:DVI-I: سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتالی را انتقال می‌دهد.DVI-D: فقط سیگنال‌های دیجیتالی را انتقال می‌دهد.
برخی از مادربردها دارای بیش از 1 اسلات توسعه هستند بنابراین ما می‌توانیم بیش از یک کارت گرافیک اضافه کنیم تا عملکرد بهتری داشته باشیم. امروزه بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دارای کارت گرافیک یکپارچه هستند.

حتما بخوانید :
هارد کامپیوتر یا همان هارد دیسک چیست؟معرفی انواع هارد دیسک
شکل و اندازه کارت گرافیک
اگر به دنبال خرید کارت گرافیک هستید حتماً باید شکل و اندازه آن را در نظر بگیرید تا به کامپیوتر شما بخورد، به‌طور کلی دو نوع کارت گرافیک از لحاظ شکل و اندازه داریم:

ATX/Full Height: بزرگ‌تر از شکل دیگر کارت گرافیک است و باید طوری تهیه شود که مناسب کامپیوتر شخصی شما باشد.Low Profile یا Half Height: از نوع قبلی که Full Height بود کمی باریک‌تر است و بیشتر مناسب HTPC است.
چه کارت گرافیکی به مادربورد کامپیوتر ما می‌خورد؟
به‌طور کلی به سه نکته زیر حتماً باید توجه داشته باشید:

باید اندازه فیزیکی داخل کیس کامپیوتر یا سیستم خود را بررسی کنید، اندازه فیزیکی PCIe شما باید متناسب با کارت گرافیکی (Full یا Half) باشد.تعداد Laneها در اسلات افزونه PCI: هرچه به عدد بیشتری در این قسمت برخوردیم سرعت بیشتری داریم و متناسب با آن باید کارت گرافیک بخریم مثلاً با نصب کارت گرافیک PCIe x8 روی اسلات PCIe x4 نصف پهنای باند را از دست می‌دهیم (Lane عبارت است از مسیری برای ارسال و دریافت هم‌زمان)نسل و نسخه تکنولوژی: مادربردهای 2013 به بعد از PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کنند.
برترین کارت‌های گرافیک 2023
Graphics Card Performance DXR Performance
Radeon RX 7900 XT 3 — 147.5 4 — 82.9
GeForce RTX 4070 Ti 4 — 141.2 2 — 99.2
GeForce RTX 4070 5 — 128.9 5 — 82.1
Radeon RX 6800 6 — 122.2 6 — 49.8
جمع‌بندی
مفتخریم که تا این جای مقاله همراهمان بودید، امیدواریم که این نوشتار هم، مانند سایر نوشتارهای بلاگ کنکور کامپیوتر برایتان مفید واقع شده باشد. توجه داشته باشید که لزوماً گران‌ترین کارت گرافیک بهترین آنها نیست و برای تهیه کارت گرافیک ابتدا باید ویژگی‌های سیستم شخصی شما بررسی گردد و سپس سازگارترین کارت گرافیک مناسب با نکاتی که در محتوا قید کردیم انتخاب کنید. کارت گرافیک چیست

جدیدترین اخبار سخت افزار در آی تی طرح

مطالب مرتبط